The Alternative Nation Fights Back: staat er pontificaal op de cover van de
Melody Maker van deze week. Omdat het nu maar eens afgelopen moet zijn met al die
manufactured girl- dan wel boybands en dat hele UK Garage-gebeuren en dat alleen
echte bands met
echte instrumenten
echte muziek kunnen maken. Of iets dergelijks. Ze geven 50 manieren waarop de
Alternative Nation terugvecht - Napster,
Badly Drawn Boy die de Mercury Music Award wint,
King Adora,
Fierce Panda, de afro's van
At The Drive-In etc - maar schieten zichzelf in de voet door als 33ste manier het cd'tje Born To Do It Better dat deze week gratis bij het blad zit op te voeren. Want erg blij wordt ik er niet echt van:
laten we hopen dat aftandse metal- en punkbands als
A Perfect Circle,
Vast,
Papa Roach,
Wilt en
Raging Speedhorn in godsnaam níet de toekomstige top van het
alternatieve genre belichamen. Doe mij dan maar
Britney Spears of
Zombie Nation. Zelfs het nummer van
Hundred Reasons - volgens de verhalen uit de bladen dé Britse nu-metal hoop van het moment - valt tegen.
At The Drive-In en
Brassy kenden we natuurlijk al.
Lauren Laverne is aardig, maar klinkt vooral als
Belly en andere begin jaren '90 bands en de
Dilated Peoples doen in prima maar weinig opzienbarende hiphop.
King Adora en, in mindere mate,
My Vitriol zijn de weinige lichtpuntjes.
Er waren de afgelopen week trouwens meer bladen met gratis cd'tjes: Select kwam met de tweede aflevering van Revolutions. Met nummers van onder meer Add N To (X), Kathryn Williams (mooi ingetogen folky in de trant van Delgados en Belle & Sebastian), David Holmes, Wookie (nieuwe single) en V-Twin (geweldige glamrock á la Gary Glitter meets MC5). Ik heb die cd nou al een week geregeld gedraaid maar kan me absoluut niet herinneren hoe het nummer van Lowgold nu eigenlijk klinkt. Dat zegt wel genoeg, dacht ik. De Q doet het op z'n gemakkie met ouwe meuk - Oasis' Half The World Away en de Massive Attack remix van Milk van Garbage - afgewisseld met nog ouwere meuk - Fairport Convention, Bowie en Nick Drake - en hier en daar iets nieuws van bijvoorbeeld Grandaddy en Goldfrapp. Maar, je moet het ze nageven, it does what it says on the box: het doet de titel Chill Out eer aan, het is allemaal erg rustgevend. The Wire heeft maar liefst 2 cd's vol avantjazz, neo-klassiek gepingel op piano's, vage hiphop en nog vagere electronische bliepjes in de aanbieding. Inclusief een track van het nieuwe album van The Fall. Uncut tenslotte doet wat je de afgelopen jaren van ze gewend bent geraakt op hun nieuwste Unconditionally Guaranteed. Qua nieuw zijn vooral Echoboy, Add N To (X) (ook hier dus, op deze manier hoeven we hun nieuwe album zodirekt helemaal niet te kopen), Cinerama (nieuwe band van David Gedge van de Wedding Present), J.Mascis en Brave Captain interessant. Maar vond om eerlijk te zijn de track van Dusty Springfield pas écht geweldig. Betekent dit nu dat ik een ouwe lul geworden ben?
Waarom zijn er in Nederland geen muziekjournalisten als Everett True?? (Of Stephen Dalton of Keith Cameron of Simon Reynolds (zie bijvoorbeeld z'n uitgebreide recensie van Radiohead's Kid A in de Uncut van deze maand) of Steven Wells of Victoria Segal for that matter). Zomaar een vraag die in je op zou moeten komen na het lezen van de meest recente editie van Everett's column op de site van Domino Records. Gewoon een prachtig stukje over Daniel Johnston. Nogal persoonlijk misschien, met hier en daar wat overbodige name-dropping en niet specifiek aktueel ofzo maar wel bevlogen en enthousiasmerend - zowel ten bate van de muziek van Daniel Johnston als om zelf ook zó over muziek te willen schrijven. Dat heb ik nou nooit als ik de Oor doorworstel...
Kelley Deal's Homepage: met info over al haar muzikale bezigheden - er zal vooralsnog géén album verschijnen van The Last Hard Men, haar project met Jimmy Chamberlin van de Smashing Pumpkins en Sebastian Bach van Skid Row; en ook nog geen nieuws over een nieuw Breeders album - maar vooral een bezoekje waard vanwege het aanbod zelfgebreëen wollen handtasjes.
now playing: The Tell-Tale Signs Of Earworm