Normaliter lopen we hier in Nederland altijd een flink eind achter op de muzikale ontwikkelingen in de rest van de wereld. Het is opmerkelijk hoe snel Amerikaanse en Engelse platenmaatschappijen met hun eigen, bijvoorbeeld, Strokes-kopieen op de proppen komen als, bijvoorbeeld dus, de Strokes plots heel populair zijn. Maart het duurt altijd een paar jaar voordat zo'n trend ook de Nederlandse oefenkelders heeft bereikt (Hallo Gem! Hallo Glenister! Hallo Melanocaster). Maar soms lopen
wij, al dan niet toevallig, ook wel eens voor de fanfare uit. Zo wou ik het vandaag eens hebben over
Sal, die op hun in 2002 verschenen demo - die op
hun website overigens nog steeds te downloaden is - al aan de slag gingen met de jaren tachtig invloeden a la Joy Division en de Cure die, getuige de twee meest recente edities van het London Calling-festival zo verschrikkelijk populair zijn bij de jeugd van vandaag de dag. Het is misschien minder dansvloergericht - lees: langzamer - dan de Departure's en Bravery's van het moment maar als ze niet uitelkaar zouden zijn gegaan zouden ze anno 2005 een flinke klapper kunnen maken. Of toch tenminste een jaar lang in elk Nederlands voorprogramma van bands als de Departure en de Bravery kunnen spelen.
Joe Pernice verbaasde er zich over dat er geen Cribs voor indierockers is en
deed hier vervolgens iets aan.
Volgens de Popbitch-nieuwsbrief van deze week zijn de
Delgados gevraagd nummers te schrijven voor het nieuwe album van de Sugababes.
The Future Of Music: serie columns door onder meer Roald van
Caesar, Sufjan Stevens en Solex over de toekomst van de muziek
bizniz bij You Make Music Punt Com.
Download twee kersverse
Clearlake-demo's, voorproefjes van hun nieuwe album Amber, op
hun website.