29.8.05 - (0)


Het mag hopelijk geen verrassing heten dat ik erg van mix-cd's (en -tapes) hou. Om te maken, bijvoorbeeld. Was ook dit weekend weer druk in de weer om twee van die dingen in elkaar te sleutelen. Ééntje voor twee collega's die afscheid nemen van De Afdeling. Buitenlandse collega's, dus dan ligt een cd vol Hollandse Hits voor de hand. In mijn wereld bestaat zo'n cd inderdaad gewoon uit heel veel fijne gitaarpop van eigen bodem; veel Amsterdamse groepjes, veel Excelsior. Hopelijk ontgaat de symmetrie van de tracklist U niet helemaal: de cd opent én sluit met een Nederlandstalig nummer en precies halverwege staat een nummer met een Nederlandstalige titel, dat verder overigens intstrumentaal is. Ik zou trouwens liegen als ik zou zeggen dat dat express zo gekomen is. Die ander is voor de maandelijkse cdr-swap van de Indiepoplist. Hij moet deze keer naar iemand in Zweden; dat is een nogal een handicap want normaliter, voor mensen uit Engeland en de VS, plemp ik zo'n cd'tje vol met lekker vage rammelende Zweedse popliedjes maar dat leek me nu een gevalletje van uilen naar Athene brengen. Het samenstellen van zo'n tracklisting is meestal niet al te veel werk; de eerste stap is een flinke greep uit de cd's in m'n 'net nieuw'-stapel naast m'n stereo en dat vul ik dan aan met een selectie uit de 'moet weer terug in de alfabetisch gesorteerde platenkast maar heb ik nog geen tijd voor gehad'-stapel die de laatste tijd, moet ik bekennen, meestal op m'n koelkast te vinden is. Eventuele gaten die hierna nog overblijven worden gevuld met één of meerdere mp3'tjes. In deze laatste categorie vonden we deze keer trouwens onder meer Interference van Electrum (dromerige damesgitaarpop, uit het rijtje Magnapop, Bettie Serveert, Rilo Kiley) en No Room For Change van Crystal Skulls (fijn achteloos jazzy popliedje; beetje Police-achtig, soms). En als het klaar is, is haast automatisch het handjevol Hollandse track - Support Your Local Scene! - gelijkmatig verdeeld over de in dit geval maar liefst 25 tracks.

Natuurlijk is het ontvangen óók leuk, maar - en nu kan ik helaas niet anders dan heel arrogant overkomen - ik heb meestal het gevoel dat de mix-cd's die ik krijg lang niet zo goed zijn als diegene die ik maak. Begrijp me niet verkeerd: er gaat weinig boven het gevoel van een bubbeltjesenvelop met inhoud in de brievenbus en dat je die dan openscheurt en meteen in de cd-speler doet, maar in werkelijkheid kom ik vaak niet verder dan één, anderhalf keer draaien. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals de cd die ik een paar weken geleden ontving. Ik weet helaas niet precies van wie - er liepen nogal wat trades tegelijkertijd en de envelop geeft niet meer informatie dat het afkomstig is Engeland - maar het is precies waar je in dit soort gevallen op hoopt: een collectie niets dan prachtige popliedjes uit heden en verleden maar stuk voor stuk onbekend. Een van de weinige namen die ik herkende was die van Autolux en eigenlijk voegde dat alleen maar toe aan de feestvreugde, want die had ik ook net zelf ontdekt. En d'r zat ook een goeie flow in: een catchy binnenkomers, het handjevol meer electronische tracks zat op 2/3e en tegen het eind kwamen de wat apartere nummers. Dat loopt lekker. Ik doe de compilatie dan ook geen eer aan door er twee tracks uit te pikken om met jullie te delen, maar dit zijn stuk voor stuk zulke leuke nummers dat ik gewoonweg graag wil dat nóg meer mensen ze horen. Dus: Clap Your Hands (Rapidshare) van Thomas & Richard Frost - lekker blije en gelikte seventies pop, denk: Belle & Sebastian maar dan zonder enige vorm van ironie - en Saperlipoppete (Rapidshare) van Clothilde - lekker blije Franse sixtiespop; denk Poupée De Cire maar dan nóg leuker.


pining for the fjords
hringvegur
instagram
pop muzik
bandcamp
facebook
e-mail
rss

front
job de wit
polderlicht
gert verbeek
toekomst hervonden
i always have a song

blogger statistics