21.3.19 - (0)

Het was afgelopen zaterdag een bovengemiddelde drukke dag qua live muziek. Want voorafgaand aan de eerder deze week beschreven avonturen in de avond zat ik rond het middaguur al in de Union Chapel, waar Daylight Music deze week in het kader stond van Distant Voices. Dit is een project waarbij Schotse muzikanten op bezoek gaan in gevangenissen en halfway houses en dergelijke om samen met de mensen die daar verblijven nummers te schrijven.

Er zit blijkbaar nog heel veel meer achter qua nobele intenties want de presentator van vandaag is een criminoloog van de universiteit van Glasgow die er ook bij betrokken is en het gaat dus niet alleen maar om dat samen liedjes schrijven maar het is ook de bedoeling dat er met ons, het publiek, een conversation gaat ontstaan over, wel, het strafrechtsysteem en het gevangeniswezen in het bijzonder. Of iets in die trant. Het is allemaal een beetje zwaar op de maag voor twaalf uur s'middags en je eigenlijk gewoon verwachtte een paar mooie liedjes te horen.

Gelukkig wordt er ook gewoon gemusiceerd. Vier van de songschrijvers die onderdeel van het project zijn, vormen een impromptu band. Vandaag zijn dat onder meer Emma Pollock van vroeger van de Delgados en Louis Abbott van Admiral Fallow. Vier stemmen, twee gitaren, twee keer toetsen en om beurten zingen ze ieder een van de liedjes die ze in de kader van dit project schreven. De taakverdeling muzikant/workshopdeelnemer-achter-de tralies lijkt de zijn dat de laatste vooral verantwoordelijk was voor de tekst. Ben geen heel groot kenner van het oeuvre van Admiral Fallow maar bijvoorbeeld de liedjes die Emma Pollock doet, klinken heel erg Emma Pollock-esk maar dan met iets meer recht-door-zee-teksten dan normaal.

Het is verder een heel gemoedelijke middag. De muzikanten leiden elk nummer dat ze spelen in met een uitgebreide anekdote over hoe ze het schreven en in de tweede en derde set worden er ook een aantal vragen uit het publiek – we konden die op ansichtkaarten schrijven – behandeld. Dat zal die conversation zijn. Het haalt de vaart er wel een beetje uit. De muzikanten lijken zich een beetje ongemakkelijk te voelen als ze over iets moeten praten dat níet direct met de muziek te maken heeft. Heb achteraf wel een beetje spijt dat ik mijn vraag niet ingediend heb. Of, met name de jongere deelnemers aan de workshops, niet meer geinteresseerd zouden zijn iets te maken met samples en drumcomputers en dergelijke dan ouwerwetse liedjes op piano en/of gitaar?

Maar verder is het nooit een straf om Emma Pollock een paar liedjes te zien zingen. Het vorig jaar verschenen album met 10 van de liedjes uit dit project vind je hier op Bandcamp.



pining for the fjords
hringvegur
instagram
pop muzik
bandcamp
facebook
e-mail
rss

front
job de wit
polderlicht
gert verbeek
toekomst hervonden
i always have a song

blogger statistics