Mijn favoriete nieuwe Kerstliedjes van dit jaar (ze komen ook allemaal voorbij in de kerst/eindejaars aflevering van Pop Muzik hierboven):
Normaal verkeert de muziek van Piney Gir meer in country-achtige sferen. Ze heeft er de stem en de knauw in haar accent voor en volgens mij is het juist het contrast met de modernistische synthesizers in de achtergrond die deze bijdrage aan een kerstcompilatie van indiepoplabel WIAIWYA zo leuk maakt. Piney was trouwens ook verantwoordelijk voor de mooiste REM-cover van het jaar.
Het was een druk jaar voor Hiss Golden Messenger: een nieuwe plaat, een (soort van) dubversie van die nieuwe plaat en dan tegen het eind ook nog een kerstalbum. Dit was, in al z'n laidback-e kabbelendheid, mijn favoriet van O Come All Ye Faithful.
De kerstheid van kerstliedjes zit hem voor mij vooral in het geluid. Hoe meer belletjes, hoe meer kitchen sinks, des te twangender de gitaar, hoe beter. Deze van de Girl With The Replaceable Head scoort flink hoog op al de relevante dimensies (en is niet helemaal nieuw maar ik geloof dat die oorspronkelijke versie nergens op het internet te vinden is).
Maar goed, aan de andere kant mag ik ook graag liedjes die gewoon winter of sneeuw of de maand december in de titel noemen tot kerstliedjes bombarderen. Karen Peris is de stem van de Innocence Mission. Haar nieuwe solo-album A Song Is Way Above The Lawn verscheen in oktober (en klinkt om eerlijk gezegd niet heel anders dan de Innocence Mission) en noemt behalve het jaargetijde en de sneeuw en dat het koud is verder niets specifieks kersterigs en toch vind ik dit een kerstliedje.
Deze van de Nottinghamse band Loma houdt z'n kersterigheid redelijk bescheiden. Ergens diep in het stoffige Belle & Sebastian-achtige sfeertje, diep in de achtergrond van rinkelende open gitaarakkoorden, hoor ik een paar belletjes en tegen het eind komt er een koor langs, maar het resultaat is meer 'knus voor de open haard' dan 'opulent versierde kerstboom met piek en engelenhaar en flikkerende lichtjes'.