2.10.07 - (0)


Qua mediastunt is het in ieder geval al redelijk mislukt, maar dat heb je nou eenmaal als Radiohead op dezelfde dag aankondigt dat hun nieuwe album over 10 dagen, in eerste instantie alleen op het internet en tegen een door de koper zelf te bepalen prijs zal verschijnen. Dan zijn er nog maar weinig muziekbloggers geinteresseerd in het nieuws dat de Charlatans begin volgend jaar hun nieuwe album gratis op het internet gaan weggeven, voorafgegaan door een single later deze maand. Het is interessant om te zien hoe verschillende bands zich proberen aan te passen aan de veranderende muziekbusiness. De Charlatans - ingegeven door hun manager, Alan McGee - geven het in wezen gewoon op. Hun redenering is dat het omdat hun muziek toch gratis op het internet te vinden zal zijn, het geen zin heeft om er geld voor te vragen. De inkomsten zouden dan moeten komen uit de verkoop van merchandise en concertkaartjes. Ik vind dat maar een rare manier van denken. Ik realiseer me dat veel bands vandaag de dag meer verdienen aan hun t-shirts en live-optredens dan aan hun cd-verkoop, maar ik denk dat als je muziek alleen nog maar als promotiemiddel voor deze afgeleide producten gaat zien je je eigen muziek te, wel, goedkoop inschat. Nog afgezien van het feit dat bands die mooie liedjes kunnen schrijven niet per se dezelfde bands zijn die mooie t-shirts (en sleutelhangers? Om wat voor merchandise gaat het hier eigenlijk) kunnen ontwerpen of goed (en winstgevend) kunnen toeren, geloof ik er heilig in dat je niet teveel moet knoeien met de relatie tussen de kwaliteit/populariteit van de muziek en de verdiensten. Als ik, als luisteraar, een bepaald plezier ontleen aan een liedje dienen mijn kosten die gepaard gaan met de consumptie van dat liedje zo direct mogelijk aan mijn waardering gekoppeld te zijn. Radiohead's aanpak neemt dat laatste wel erg letterlijk. Je mag zelf uitmaken hoeveel je voor In Rainbows betaalt. Omdat elk bedrag, hoe klein ook, geaccepteerd wordt, is er natuurlijk geen reden om eerlijk te zijn en precies dat bedrag te betalen dat jij die nieuwe Radiohead waard vind (er zijn waarschijnlijk hele volkstammen die vinden dat ze er geld op toe zouden moeten krijgen) en op de lange termijn is het natuurlijk nooit een werkzaam businessmodel maar als muziekconsument voel ik me in ieder geval een stuk serieuzer genomen dan door de Charlatans.


nieuwsbriefinschrijf
pining for the fjords
gigposters
hringvegur
instagram
pop muzik
bandcamp
facebook
e-mail
rss

club le pop
gert verbeek
job de wit
kicking the habit
polderlicht
spex
subbacultcha
toekomst hervonden

blogger statistics